top of page

Waarom elk kind z’n eigen weg kiest – zelfs in een tweeling



Wat FIEC-momenten onthullen over de unieke leerroute van jouw kind 


Ik heb dan wel een eeneiige tweeling, het zijn toch twee heel verschillende meisjes.

Dat merkte deze moeder al snel, vooral tijdens de pianoles. Waar de één straalt bij het oefenen van toonladders en bladmuziek, voelde de ander zich daarin juist begrensd.

De eerste dochter bloeit op bij structuur. Ze geniet van het volgen van de regels in het notenschrift en het resultaat dat dat oplevert. Haar Zijnsintentie? Ordenen. Geen verrassing voor deze moeder, nu ze weet wat dat betekent.

Met haar andere dochter verliep het leren pianospelen heel anders. Steeds opnieuw leidde het oefenen tot gedoe, frustratie en... FIEC-momenten. Momenten van Frustratie, Irritatie, Ergernis of Chagrijn. Herkenbaar? Pas toen deze moeder ontdekte dat de Zijnsintentie van haar tweede dochter Ruimte is, viel alles op z'n plek.

In plaats van haar te helpen binnen de lijnen te kleuren, gaf ze haar de ruimte om zelf te creëren. Nu legt haar dochter het lesboekje opzij, sluit haar ogen en laat haar vingers intuïtief over de toetsen glijden. “Vind je dit mooi, mama?”, vraagt ze dan.

In die vraag zit alles besloten: een verlangen om te creëren vanuit haar innerlijke wereld. Niet vanuit regels, maar vanuit vrijheid.

 

Wat dit voorbeeld je laat zien:

FIEC-momenten zijn richtingaanwijzers. Ze vertellen je dat er iets anders nodig is. Geen correctie, maar een verschuiving van perspectief. Het gedrag van je kind laat je zien waar zijn of haar essentie ligt – de unieke Zijnsintentie.

En als je dat ziet, kun je begeleiden op een manier die werkelijk past.




Comments


  • Youtube
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Facebook

*Vanwege de leesbaarheid gebruik ik hij/hem/zijn,
lees daar alsjeblieft in lijn met jouw voorkeur: hij/hem/zijn/zij/haar/haar/die/hen/hun.

Zijnsintentie Academy is een onderdeel van Licentrix
hlieberwerth@zijnsintentieacademy.nl, 06 42241661

© 2025 Licentrix - All Rights Reserved

bottom of page